اطلاعیه: تمامی سفارشات ثبت شده از تاریخ 14 فروردین سال آتی پیگیری و پردازش خواهد شد. حتماً ببینید

ادبیات فارسی

ادیان و مذاهب

اصول دین و اعتقادات

اهل بیت (ع)

سبک زندگی

قرآن

کودک و نوجوان

علوم و فنون

حوزه علمیه

احادیث | ادعیه | زیارت


کلیات سعدی بر اساس تصحیح محمد علی فروغی


قیمت پشت جلد: 2500000 ریال تاریخ بروزرسانی: پنج شنبه 23 تير 1401

توضیحات

بزرگان ادبیات این سرزمین همچون سعدی، ذهن و زبان امروز مارا ساخته اند. شاید ندانیم و آگاه نباشیم که بسیاری از مثل ها و کلام هایی که در دهانمان می چرخد از تراوشات طبع زلال سعدی و امثال او بوده است. پس ما به کتاب هایی همچون "کلیات سعدی"، شاهنامه و.. بدهکاریم.

کتاب "کلیات سعدی بر اساس تصحیح محمد علی فروغی" اثری است برای نزدیکی بیشتر با کلام شیخ السخن. بیان معانی، تعلیقات، حرکت گذاری و... افزون بر کلیات سعدی که همگی منجر به فهم و درک دقیق تر از آن کتاب می شود.

پیشنهاد ما: اجوبه استفتائات رهبری

مقدمه کتاب از زبان شادروان محمد علی فروغی:

ارجمند ترین کتاب نظم فارسی شاهنامه فردوسی است و زیباترین کتاب نثر گلستان سعدی، و این هر دو کتاب به سبب همین که پسنديده خاص و عام شده، در دست و پای مردم افتاده و گرفتار دستبرد نویسندگان و خوانندگان گردیده، چنانکه من چندین سال، به اندازه ای که توانستم جست و جو کردم، و سرانجام ناامید شدم از اینکه از این دو کتاب نسخه ای بیابم که بتوان گفت مطابق آن است که از دست مصنف برآمده است.

گلستان که اینک منظور نظر ماست، چنین می نماید که از اوایل امر و شاید از روزگار خود شیخ سعدی، در استنساخ دچار تحریف و تصرف شده و دیرگاهی است که ادبا به این معنی برخورده اند، جز اینکه تا این اواخر ذهنها همواره متوجه بود به اینکه در استنساخ سهو و غلط رفته است؛

ولیکن تأمل در نسخه های فراوان قدیم و جدید معلوم می دارد که بسیاری از تحریفها عمدی بوده وهرکس گلستان را نوشته یا نویسانده است، آن را موافق ذوق و سلیقه خویش ساخته است، چنانکه شاید دو نسخه خطی از این کتاب یافت نشود که تماما با یکدیگر مطابق باشند.

اینجانب از اول عمر می دیدم و می شنیدم که مغلوط بودن گلستان مورد توجه اهل فضل و ادب گردیده، و تصحیح این کتاب گرانبها، از اموری است که آرزوی آن را در دل می پرورانند؛ ولیکن غالبا از این نکته غافل بودند که این کار به حدس و قیاس و به قوت فضل و سواد و ذوق و سلیقه میسر نیست؛

و چاره منحصر آن است که نسخه های قدیمی که نزدیک به زمان شیخ بزرگوار نوشته شده ، و کمتر گرفتار دستبرد وتصرف نویسندگان گردیده باشد، به دست آید و ماخذ قرار داده شود.

پیشنهاد ما: کتاب گوهر شب چراغ

حکایتی زیبا از سعدی:

طبیبی پریچهره در مرو بود
که در باغ دل قامتش سرو بود

نه از درد دلهای ریشش خبر
نه از چشم بیمار خویشش خبر

حکایت کند دردمندی غریب
که خوش بود چندی سرم با طبيب

نمی خواستم تندرستی خویش
که دیگر نباید طبیبم به پیش

با عقل زورآور چیر دست
که سودای عشقش کند زیردست

چو سودا خرد را بمالید گوش
نیارد دگر سر برآورد هوش

صفحه 255 کتاب کلیات سعدی بر اساس تصحیح محمد علی فروغی

پیشنهاد ما: کتاب سلام بر ابراهیم

سبد خرید این کتاب فعلاً فعال نیست

سعی می کنیم این کتاب رو در اسرع وقت موجود کنیم

از این که با شکیبایی همراه ما هستید از شما متشکریم

ارسال به سراسر ایران
تضمین رضایت

موارد بیشتر arrow down icon
سوالی داری بپرس