فروش کتاب های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با تخفیف ویژه (به مناسبت دومین سالگرد) حتماً ببینید

ادبیات فارسی

ادیان و مذاهب

اصول دین و اعتقادات

اهل بیت (ع)

سبک زندگی

قرآن

کودک و نوجوان

علوم و فنون

حوزه علمیه

احادیث | ادعیه | زیارت


شرح مبسوط منظومه (جلد اول)

مولف (پدیدآور) :

مطهری مرتضی


قیمت پشت جلد: 1700000 ریال
قیمت برای شما: 1,411,000 ریال 17 درصد تخفیف
تاریخ بروزرسانی: سه شنبه 30 آذر 1400

توضیحات

شرح مبسوط منظومه در اصل تنظیم شده درسهای کتاب منظومه حکیم متالّه حاج ملاهادی سیزواری توسط استاد شهید آیت الله مطهری در منزل ایشان در سال های 54 تا57 هجری شمسی بوده است که مجموعه حاضر جلد اول از مجموعه دو حلدی "شرح مبسوط منظومه" می باشد.

این کتاب توسط انتشارات صدرا در قطع وزیری و با 680 صفحه به چاپ رسیده است.

حکمت الهی چیست؟

همان طور که امروز روی کلمه «متافیزیک» بحثی در گرفته است که چرا این علم را «متافیزیک» می نامند و ریشه آن را به شکلی پیدا کرده اند، در قدیم هم بین علما به صورت یک سؤال مطرح بوده است که چرا این علم حکمت الهی را (مابعدالطبیعه) می گویند و حال آنکه این تعبیر درست نیست.

آنها توجه نداشتند که این کلمه را به غلط به (مابعدالطبیعه) - یعنی آن چیزهایی که به بعد از طبیعت مربوط است - ترجمه کرده اند و بدون توجه به اینکه این غلط از مترجم است می دیدند که این تعبیر با آن تطبيق نمی کند، از دو جهت:

جهت اول اینکه آن مسائلی که ما «حکمت الهی» می نامیم اختصاص به ماوراء طبیعت ندارد، بیشتر مسائل عام است. اصلا فلسفه یعنی مسائل کلی، علم کلی، مسائلی که اختصاص به جایی ندارد؛ فرقش با سایر علوم این است که مسائل علوم مسائل اختصاصی است، مثلا گیاه شناسی فقط مسائل مربوط به گیاه را بررسی می کند ولی فلسفه مسائلش مسائل کلی مربوط به هستی است، مسائلی که به هیچ جا اختصاص ندارد

جهت دیگر که بوعلی در شفا می گوید این است که اگر قرار بود که این نام را بگذارند چرا بگویند «مابعدالطبیعه»، باید بگویند «ماقبل الطبيعه»، زیرا ماوراء طبیعت تقدم دارد بر طبیعت نه اینکه تأخر داشته باشد از طبیعت.

ولی چون بحث لفظی بوده است بعدها به آن اهمیتی نداده اند.

رد نظریه شیخ اشراق در اعباری بودن وجود:

بعدها اصالت وجودی ها مثل ملاصدرا قاعدۂ شیخ اشراق را قبول کرده اند و گفته اند قاعده کلی تو قاعده درستی است؛ ما هر چیزی را فرض کنیم که حقیقت داشتنش مستلزم تکرار خودش است این نمی تواند یک امر حقیقی باشد؛ ولی اینکه شما این قاعده را بر این موارد تطبیق کردی درست نیست.

مثلا در مورد وجود می گویند: یک پایه استدلال شما این است که می گویید اگر وجود حقیقی باشد باید موجود باشد. ما تا اینجا را قبول داریم. ولی اینکه می گویید اگر وجود موجود باشد باید برای وجود، وجودی باشد یعنی وجوذ وجودی داشته باشد، این را قبول نداریم. چرا وجود اگر بخواهد موجود باشد باید دارای وجود دیگری باشد غیر از خودش؟

اینها می گویند این اشتباه در این مساله از یک اشتباه در یک مفهوم لغوی یعنی از اشتباه در مفهوم «مشتق» پیدا شده است.

صفحه 75 کتاب شرح مبسوط منظومه جلد اول

بطلان نظریه نفی و ثبوت بدیهی است:

حاجی در جواب این گروه از متکلمین می گوید اصلا این مطلبی نیست که کسی بخواهد به آن جوابی بدهد؛ جوابش بدیهی است زیرا این انکار یک امر بدیهی است که انسان قائل باشد که اشیائی که وجود ندارند و معدوم هستند در عین حال یک نفس الامریتی در حاق واقع و نفس الامر دارند.

خصوصا بنا بر اصالت وجود که اساسا اصالت منحصرا از آن وجود است، حقیقت یعنی وجود و وجود یعنی حقیقت، دیگر این معنی ندارد که بخواهیم در ماوراء وجود هم برای شیء نفس الامریتی قائل باشیم. اصلا نفس الامريت مساوی با وجود است و وجود مساوی با نفس الامريت است و اگر گاهی در فصلهای بعد میان نفس الامريت و وجود تفکیک می شود با نوعی اعتبار است در مراتب، که ذهن در نظر می گیرد، نه اینکه اشیاء در حاق واقع نوعی انفکاک از وجود داشته باشند.

صفحه 486 کتاب شرح مبسوط منظومه جلد اول

 

پیشنهاد کتاب: تفسیر صافی

ارسال به سراسر ایران
تضمین رضایت

موارد بیشتر arrow down icon
سوالی داری بپرس