فروش ویژه کتاب «ترجمه الغارات» با مقدمه استاد پناهیان حتماً ببینید

ادبیات فارسی

ادیان و مذاهب

اصول دین و اعتقادات

اهل بیت (ع)

سبک زندگی

قرآن

کودک و نوجوان

علوم و فنون

حوزه علمیه

احادیث | ادعیه | زیارت



قیمت پشت جلد: 500000 ریال
قیمت برای شما: 450,000 ریال 10 درصد تخفیف
تاریخ بروزرسانی: بیش از شش ماه پیش

توضیحات

کتاب "شباهت خانوادگی" شامل پنج مقاله از جناب آقای دکتر علی اکبر احمدی است و چنانکه از نام آن برمی آید تاملاتی است در الهیات فلسفی - اجتماعی استاد شهید مطهری.

موضوعات مقالات با توجه به سوالات و مسائل روز و با عنایت به مکاتب جدید انتخاب شده است و از این رو کتاب از جاذبه لازم برخوردار است. نفس توجه و غور در آثار آیت الله مطهری نشانه درک اهمیت این آثار و قابل تقدیر است، اهمیتی که مورد تاکید همه بزرگان خصوصا امام خمینی و علامه طباطبایی است.

کتاب "شباهت خانوادگی" به قلم علی اکبر احمدی به سراغ تاملاتی در الهیات فلسفی-اجتماعی استاد مطهری می پردازد و توسط انتشارات صدرا در قطع رقعی و با 196 صفحه به چاپ رسیده است.

مناسب ترین تعبیر برای مطهری:

محسن آزموده: پیش از پرداختن به اصل بحث، بفرمایید با توجه به تعاریف نسبی که از مقولاتی چون فیلسوف، متکلم، روشنفکر، فقیه، مصلح دینی، نواندیش دینی، ایدئولوگ، فعال سیاسی، احیاگر دینی، روشنفکر دینی و ارائه می شود، به نظر شما مطهری ذیل کدام یک از دسته بندی ها قرار می گیرد و کدام یک از این وجوه بر ایشان اطلاق دقیق تری دارد؟

کاربرد این دستگاه مقولاتی در تحلیل شخصیتی مثل مطهری، شریعتی، سروش و ... باید مورد مداقه و نقادی قرار بگیرد. زیرا این مقولات گذشته از ابهامی که دارند، کاملا متداخل هستند، یعنی به لحاظ منطقی ممکن است یک نفر هم مصلح دینی، هم فیلسوف و هم روشنفکر دینی باشد.

پس باید به دنبال مقولهای باشیم که قدرت پوشش دهی بر اضلاع شخصیتی یک نفر را بیشتر داشته باشد. بنابراین انکار نمی کنم که کسی مطهری را یک مصلح یا نواندیش یا فیلسوف قلمداد کند، اما نباید ...

صفحه 79 کتاب شباهت خانوادگی

رای مارکس درخصوص تقدم تحقق عدالت بر آزادی:

مارکس در نوشته های خود توضیح می دهد که زندگی در جامعه سرمایه داری، با ظاهر دموکراتیک آن، در عین حال که سبب می شود آدمی دچار توهم «آزاد بودن» شود، او را وا می دارد تا از وجود نوعی و اجتماعی اش جدا گردد.

بنابراین باید در صدد برآمد تا این «آزادی توهمی» جای خود را به آزادی واقعی بدهد. یعنی روابط اقتصادی اجتماعی میان انسان ها به گونه ای بازسازی گردد که واقعا آزادی را به بشر هدیت کند. به عنوان مثال او در مقاله درباره مسأله يهود» با صراحت شرح می دهد که «آزادی» انسان اساسا در شکل انقلاب سیاسی رخ نمی دهد:

آزادی سیاسی، فقط شکل نهایی آزادی انسانی در چارچوب نظم جهانی تا کنون موجود است بدان دلیل که در این جامعه هنوز انسان نوعی و اجتماعی شکل نگرفته است و هنوز آدمی در قالب تنگ خودپرستی است و انسان های دیگر را وسیله خود می داند...

صفحه 114 کتاب شباهت خانوادگی

ارسال به سراسر ایران
تضمین رضایت

موارد بیشتر arrow down icon
سوالی داری بپرس